18 lutego 2023

ROZWÓJ PRZEZ KREACJE PLASTYCZNĄ

Proponowany program ma na celu wzmocnić jednostkę, rozwijać  umiejętności asertywnych zachowań, poszerzyć obszary samowiedzy i poczucia tożsamości uczestników. Znajomość działania mechanizmów emocjonalnych zwiększa zakres samokontroli. Forma programu związana jest z celami programu i z założeniami teoretycznymi. Liczebność grupy związana jest z charakterem przeprowadzanych warsztatów i warunków organizacyjnych. Zgodnie z przyjętymi założeniami teoretycznymi, oddziaływania arteterapeutyczne są ukierunkowane na zmiany w sferze emocjonalnej, behawioralnej i poznawczej.

Opracowując koncepcję warsztatów, uwzględniono sposoby uczenia się dzieci i młodzieży, którzy w procesie kształcenia odnoszą się do własnych doświadczeń. Posiadając wiedzę na temat doświadczeń, z jakim przychodzą na warsztaty uczniowie, ich potrzeby polepszenia swojej sytuacji oraz samodzielność w wykonywaniu i rozumieniu poleceń jak również motywację do zmiany i oczekiwania na efekty, w podejmowanych działaniach zastosowana będzie dostępna wiedza w zakresie nauk pedagogicznych.

Pierwsze warsztaty skupiać się będą na aktywizacji, poznawaniu siebie w przestrzeni sztuki. Ważną rolę odgrywać będą warsztaty integrujące grupę. Pozwoli to na stopniowe otwieranie się uczestników na nowe doświadczenia. Warsztaty zaplanowane są tak, aby uruchomić poczucie sprawczości i satysfakcji, wzmacnianie poczucia własnej wartości.

 

Cele kluczowe procesu:

  • pogłębienie wiedzy w zakresie rozwoju osobistego, 

  • rozwijanie myślenia twórczego, kreatywności, pomysłowości, 

  • pobudzenie wyobraźni, 

  • integracja,

  • rozbudzenie zainteresowań alternatywnego spędzania wolnego czasu,

  • tworzenie warunków sprzyjających realizacji potrzeb, których zaspokajanie motywuje powstrzymywanie się od spożywania alkoholu, środków psychoaktywnych,

  • ocena własnej postawy, wzmocnienie poczucia własnej wartości, pogłębianie samoświadomości,

  •  

Założeniem programu jest oddziaływanie o charakterze arteterapeutycznym. Ze względu na wymagany czas procesu twórczego zajęcia będą trwały 120 lub 180 minut z każdą grupą raz w tygodniu w sali wyznaczonej przez Szkołę lub w profesjonalnych pracowniach artystycznych w zależności od potrzeb warsztatowych.

Proponujemy:

- ilość uczestników w grupie: ok. 8-12 osób,

- grupę dopasowaną wiekowo,

- dwie drogi działań do wyboru

1. cykl warsztatowych spotkań z różnymi stylami artystycznymi np.: szablon, animacja, rzeźba, mural, instalacja, sitodruk, plakat, rysunek, malarstwo, grafika, kolaż… 

Zajęcia odbywałyby się w ramach blokowych spotkań [ 2-2,5 h raz lub dwa razy w tygodniu] zakończone wykonaniem założonego wcześniej celu:

Przykłady:

3 x 2h – Tworzenie szablonów oraz użycie ich w praktyce,

3 x 2,5h – Animacja Poklatkowa,

1x 2,5h – Linoryt,

3 x 2h – Abstrakcja, Instalacja, 

1 x 2,5h – Tworzenie wzorów na koszulki i zastosowanie prasy transferowej,

2 x 2,5h – Malarstwo emocjonalne, itp…

 

2. cykl projektowy realizujący 8 – 10 spotkań, dotyczący wybranej jednej dziedziny. Program zaangażuje starszych uczniów chętnych do stworzenia pracy indywidualnej lub zbiorowej. Plan zakłada realizację  „od pomysłu do finalnego dzieła”. Zajęcia odbywałyby się Pracowni Artystycznej  regularnie raz w tygodniu odsłaniając kolejne kroki wcześniej zaplanowanych działań.

Przykłady:

8 x 2h – Szablon: pomysł, wprawki, szkice, korekty, wykonanie szablonów, przygotowanie podłoża, przeniesienie szablonów na materiał docelowy,

8 x 2h – Film poklatkowy: rozmowa nt. filmu, wspólne napisanie scenariusza, znalezienie bohaterów, stworzenie scenografii oraz postaci, animacja pomysłu, korekty i rendering.

Prowadzący trenerzy/artyści zostaną stosownie dobrani do wymogów warsztatowych.