Proponowany program ma na celu wzmocnić jednostkę, rozwijać umiejętności asertywnych zachowań, poszerzyć obszary samowiedzy i poczucia tożsamości uczestników. Znajomość działania mechanizmów emocjonalnych zwiększa zakres samokontroli. Forma programu związana jest z celami programu i z założeniami teoretycznymi. Liczebność grupy związana jest z charakterem przeprowadzanych warsztatów i warunków organizacyjnych. Zgodnie z przyjętymi założeniami teoretycznymi, oddziaływania arteterapeutyczne są ukierunkowane na zmiany w sferze emocjonalnej, behawioralnej i poznawczej.
Opracowując koncepcję warsztatów, uwzględniono sposoby uczenia się dzieci i młodzieży, którzy w procesie kształcenia odnoszą się do własnych doświadczeń. Posiadając wiedzę na temat doświadczeń, z jakim przychodzą na warsztaty uczniowie, ich potrzeby polepszenia swojej sytuacji oraz samodzielność w wykonywaniu i rozumieniu poleceń jak również motywację do zmiany i oczekiwania na efekty, w podejmowanych działaniach zastosowana będzie dostępna wiedza w zakresie nauk pedagogicznych.
Pierwsze warsztaty skupiać się będą na aktywizacji, poznawaniu siebie w przestrzeni sztuki. Ważną rolę odgrywać będą warsztaty integrujące grupę. Pozwoli to na stopniowe otwieranie się uczestników na nowe doświadczenia. Warsztaty zaplanowane są tak, aby uruchomić poczucie sprawczości i satysfakcji, wzmacnianie poczucia własnej wartości.
Cele kluczowe procesu:
pogłębienie wiedzy w zakresie rozwoju osobistego,
rozwijanie myślenia twórczego, kreatywności, pomysłowości,
pobudzenie wyobraźni,
integracja,
rozbudzenie zainteresowań alternatywnego spędzania wolnego czasu,
tworzenie warunków sprzyjających realizacji potrzeb, których zaspokajanie motywuje powstrzymywanie się od spożywania alkoholu, środków psychoaktywnych,
ocena własnej postawy, wzmocnienie poczucia własnej wartości, pogłębianie samoświadomości,
Założeniem programu jest oddziaływanie o charakterze arteterapeutycznym. Ze względu na wymagany czas procesu twórczego zajęcia będą trwały 120 lub 180 minut z każdą grupą raz w tygodniu w sali wyznaczonej przez Szkołę lub w profesjonalnych pracowniach artystycznych w zależności od potrzeb warsztatowych.
Proponujemy:
- ilość uczestników w grupie: ok. 8-12 osób,
- grupę dopasowaną wiekowo,
- dwie drogi działań do wyboru:
1. cykl warsztatowych spotkań z różnymi stylami artystycznymi np.: szablon, animacja, rzeźba, mural, instalacja, sitodruk, plakat, rysunek, malarstwo, grafika, kolaż…
Zajęcia odbywałyby się w ramach blokowych spotkań [ 2-2,5 h raz lub dwa razy w tygodniu] zakończone wykonaniem założonego wcześniej celu:
Przykłady:
3 x 2h – Tworzenie szablonów oraz użycie ich w praktyce,
3 x 2,5h – Animacja Poklatkowa,
1x 2,5h – Linoryt,
3 x 2h – Abstrakcja, Instalacja,
1 x 2,5h – Tworzenie wzorów na koszulki i zastosowanie prasy transferowej,
2 x 2,5h – Malarstwo emocjonalne, itp…
2. cykl projektowy realizujący 8 – 10 spotkań, dotyczący wybranej jednej dziedziny. Program zaangażuje starszych uczniów chętnych do stworzenia pracy indywidualnej lub zbiorowej. Plan zakłada realizację „od pomysłu do finalnego dzieła”. Zajęcia odbywałyby się Pracowni Artystycznej regularnie raz w tygodniu odsłaniając kolejne kroki wcześniej zaplanowanych działań.
Przykłady:
8 x 2h – Szablon: pomysł, wprawki, szkice, korekty, wykonanie szablonów, przygotowanie podłoża, przeniesienie szablonów na materiał docelowy,
8 x 2h – Film poklatkowy: rozmowa nt. filmu, wspólne napisanie scenariusza, znalezienie bohaterów, stworzenie scenografii oraz postaci, animacja pomysłu, korekty i rendering.
Prowadzący trenerzy/artyści zostaną stosownie dobrani do wymogów warsztatowych.