19 lutego 2023

METOD TWÓRCZE ORAZ NAUKA POSŁUGIWANIA SIĘ NARZĘDZIAMI. 

Załączony poniżej plan działań ma na celu pokazanie uczestnikom metod tworzenia i poruszania się w obrębie sztuki. Ma scharakteryzować różnego rodzaju działania plastyczne, zagłębić się w ich obszary i uwzględnić możliwości pokazując efekt końcowy. Uczniowie zapoznają się z różnymi technikami oraz narzędziami do tego służącymi. Powyższy plan zakłada pracę indywidualną jak i w grupie. Zawiera działania podstawowym narzędziem jakim jest ołówek ale także abstrakcyjne użycie farb czy materiałów recyclingowych.

QUICK POSES:

Technika: ołówek, węgiel.

Szybkie szkice z uwzględnieniem ruchu, znalezienie konturów postać oraz jej dynamiki.

Wyjście w plener, wykorzystanie okna z widokiem na ulice, chodnik…

Modelami zostają też sami uczniowie, pozując na zmianę od 1 do 5 minut.

W tych ćwiczeniach nie będziemy poszukiwać detali. Uwzględnimy podejście rzeźbiarskie, poszukując linii osi i kierunków biegnących wzdłuż całego ciała jak i jego elementów.

 

MARTWA NATURA:

Technika: tusz, ołówek, węgiel, ołówek+akwarela.

Przedmioty: owoce, dzbany, czaszka, łańcuch, kwiaty etc…

Nauka kompozycji i proporcji. Zasady światłocienia oraz zastosowanie światłocienia do stworzenia przestrzennego rysunku.

 

PORTRET/CZŁOWIEK:

Technika: ołówek, węgiel, farba akrylowa, tusz.

Karykatura – odnalezienie charakterystycznych cech modela.

Rysunek realistyczny.

Przekazanie zasad budowy twarzy. Zachowanie proporcji ciała.

 

MALARSTWO EMOCJONALNE:

Technika: farba na materiale.

Tematy: Portret, Kosmos, Ptaki, Cywilizacja, Świat podwodny itp.

Uczniowie podzieleni na dwie grupy tworzą wzory wg zadanego tematu na materiale o wymiarach 1,5x1,5m. Odszukują postacie lub przedmioty z wcześniej dość chaotycznie rozlanej farby. Praca w grupie wywołuje duże emocje oraz pobudza kreatywność. Przede wszystkim uczy wspólnego działania oraz brania odpowiedzialności za decyzje.

 

SZABLON:

Technika: wałki, farby, spray’e na kartonach.

Wycinanie, przygotowanie form. Przygotowanie do działania streetart’owego. Tworzenie i używanie szablonów.

 

TYPOGRAFIA:

Technika: pędzle, farby, tusz, linijki itp.

Nauka dobrych praktyk przy projektowaniu liternictwa lub jego wykorzystaniu oraz nieoczywiste zasady zastosowania typografii. Przedstawimy przykłady dobrze zaprojektowanych plakatów typograficznych.

 

KOLAŻ:

Technika: wycinanki, szablony,.

Stworzenie przemyślanej i niosącej ze sobą treść formy plastycznej. Przygotowanie do myślenia abstrakcyjnego. Posługiwanie się symbolem i pozostawienie niedopowiedzenia w tworzonej pracy.